• Het Nederlandse deelinitiatief GO Sharing heeft 50 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde.
  • Het geld wil de scaleup gebruiken voor het uitbreiden van de huidige deelvloot en het versnellen van de internationale expansie.
  • Business Insider sprak met CEO Raymon Pouwels over de investeringssom, het regelen van vergunningen en de drukbezette markt.

Deelinitiatief GO Sharing, bekend van de groene e-scooters in menig stadsbeeld, haalt in een investeringsronde 50 miljoen euro op.

Het geld wil de Nederlandse scaleup gebruiken voor verdere uitbreiding van de deelvloot, met e-bikes en stekkerauto’s als aanvulling op de huidige e-scooters, en het versnellen van de internationale expansie.

De strijd aangaan met het bezit van voertuigen, dat is de missie van GO Sharing. Het bedrijf is in september 2019 in Eindhoven gestart met 168 scooters. Inmiddels loop je de tweewielers tegen het lijf in tientallen Nederlandse steden, in Wenen en – sinds deze week – ook in Antwerpen.

Groen is het bedrijf van eigen bodem wel, uniek niet. Deelscooters worden ook aangeboden door Felyx en Check. Door het aanbieden van e-bikes en stekkerauto’s komt GO Sharing straks ook in het vaarwater van partijen als Uber, Donkey Republic, Greenwheels en MyWheels.

Met zoveel aanbieders is het geen wonder dat er in steden felle concurrentie ontstaat. Onlangs nog wisten Felyx en Check het in Groningen te winnen van GO Sharing. Daardoor kreeg die laatste geen nieuwe vergunning in de noordelijke studentenstad.

Business Insider sprak met Raymon Pouwels, CEO van GO Sharing, over de investeringssom, het regelen van vergunningen en de drukbezette markt.

Wat is de omvang van GO Sharing?

Pouwels: “Het bedrijf is bijna twee jaar geleden opgericht. Toen hebben we een eerste investering van 10 miljoen euro opgehaald, bij onder andere Rabobank Investments. Daarmee zijn we snel gegroeid.”

“We zijn nu net verhuisd naar een splinternieuw kantoor aan de rand van Utrecht, in Nieuwegein. Hier werken ongeveer 75 fte’s. Met flexibele werkers erbij, zoals mensen die zorgen voor de accuwissels, gaan we richting de 150 mensen.”

“We hebben meer dan 5.000 elektrische scooters, die meerdere ritten per dag maken. Afgelopen zomer draaiden we operationeel winst; vanuit de holding GO Green zijn we winstgevend.”

Met het opgehaalde geld wordt onder andere de uitrol van jullie deelvloot versneld. Wat zegt 50 miljoen euro investeringsgeld over het verwachte tempo van de expansie?

“De expansie zal extreem versnellen. We zijn nu alleen nog bekend van de groene e-scooters, die in dertig regio’s te zien zijn. Daar willen we graag de elektrische fiets aan toevoegen als gezond alternatief. De elektrische auto’s willen we als pilot gaan starten in Nederland. We zullen deze nieuwe initiatieven de komende maanden lanceren.”

“Wat we graag willen is dat de elektrische fiets gebruikt wordt voor de korte afstanden – die nu vaak nog met een scooter worden afgelegd – dat de stad en de regio eromheen verbonden worden met de elektrische deelscooter en dat de deelauto het vervoer tussen steden dekt.”

“Omdat we nu in meerdere landen de teams aan het opbouwen zijn, kunnen we de snelheid veel sneller opvoeren en de groei in meerdere landen doortrekken.”

“We zijn vorige week live gegaan in Wenen, met 200 elektrische scooters. Dinsdag gingen we van start in Antwerpen, met 500 scooters. We zijn dus volop bezig om door te schalen.”

GO Sharing e-scooters in Wenen, Oostenrijk. Foto: Facebook/GO Sharing
GO Sharing e-scooters in Wenen, Oostenrijk. Foto: Facebook/GO Sharing
Go Sharing

Jullie lanceren duidelijk veel. Toch kwam onlangs naar buiten dat jullie geen nieuwe vergunning krijgen in Groningen. Hoe lastig is het om (nieuwe) vergunningen te regelen in steden?

“Een onderdeel van ons systeem is dat we gebruikmaken van de openbare ruimte. Om ervoor te zorgen dat we vergunningen krijgen, zijn we daarover voortdurend in contact met de gemeentes. Die vergunningen zijn positief, want ze verhogen de kwaliteit van de aanbieders.”

“In zo’n vergunning, die per stad verschilt, staan de voertuigaantallen, een bepaalde looptijd en een aantal eisen waaraan de aanbieder moet voldoen.”

“We vinden het natuurlijk heel jammer dat we deze niet hebben gekregen in Groningen. We gaan aankomende week evalueren met de gemeente, om erachter te komen waar ze naar hebben gekeken en of we er een oplossing voor kunnen vinden.”

“Ook hebben we nu een online petitie gestart, die al meer dan 4.000 keer is ondertekend, om ervoor te zorgen dat we toch onze service mogen blijven bieden aan de mensen in Groningen.”

“Ik zie de vergunningstrajecten niet als een rem op onze uitbreiding. In het buitenland zijn de vergunningen een stuk makkelijker te verkrijgen en zijn de aantallen vaak een stuk hoger. In Nederland zien we een snelle ontwikkeling in de acceptatie van deelmobiliteit.”

Concurreren met andere partijen om steden klinkt als een risicovol bedrijfsmodel. Wordt elke stad straks zo’n vechtmarkt?

“Wat je zowel in Nederland als in het buitenland ziet, is dat veel steden richting een vergunningstraject gaan waarin ze duidelijk aangeven hoeveel partijen er actief mogen zijn en met welke aantallen.”

“Er zullen altijd meerdere aanbieders in steden zijn. In de Randstad zijn er wel drie of vier deelscooter- of deelfietsaanbieders per stad. De markt is daar natuurlijk breder.”

“Ik denk dat het positief is dat we daar met gemeenten over in gesprek zijn en dat we ook in veel gemeenten al een meerjarige vergunning hebben gekregen.”

“Voor ons is het belangrijk om met de opgehaalde investering het team te verbreden, technisch te verbeteren en operationeel nog sterker te handelen. Met de multimodale uitbreiding willen we het meest complete aanbod creëren dat er op dit moment is.”

Jullie willen straks onder andere deelauto’s gaan aanbieden. Die markt is al drukbezet. Hoe onderscheiden jullie je?

“Het onderscheidende vermogen zit hem in het combineren van onze deelscooters met fietsen en auto’s, waardoor wij straks het meest complete aanbod van deelmobiliteit bieden.”

“Met de 50 miljoen die we hebben opgehaald, kunnen we hard doorgroeien in de aantallen en de multimodale uitbreiding. Het volledig in eigen beheer hebben van de landelijk dekkende reparatie, service en onderhoud is uniek.”

“Ook op prijs kunnen we zeker concurreren met onze elektrische auto’s. Natuurlijk hebben we gekeken naar andere deelmobiliteitaanbieders, maar ook vooral naar het eigen bezit van een auto. Dat bezit zien we als onze grootste concurrent.”

[activecampaign form=30]

Lees meer over deelmobiliteit: